Παρασκευή, 4 Ιανουαρίου 2013

Το pressing στην ομάδα μας


Ο προσανατολισμός μιας ομάδας στην τακτική που θα ακολουθήσει, είναι το στοιχείο που θα μας δείξει αν αυτή η ομάδα είναι, όπως λέμε δουλεμένη. Κατά την προσωπική μου άποψη, η τακτική πρέπει να ξεκινάει από το πιο δύσκολο κομμάτι της, όσον αφορά τον συγχρονισμό μεταξύ των παικτών, που είναι το pressing. Για το λόγο αυτό πρέπει να αρχίσουμε να δουλεύουμε το στοιχείο αυτό, από τη δεύτερη κιόλας εβδομάδα της προετοιμασίας, παράλληλα με τη φυσική κατάσταση. Είναι όμως δύσκολο, δεδομένης της κούρασης που θα υπάρχει.
Παρακάτω σας δίνω μερικές ασκήσεις για pressing που θα βελτιώσουν την αερόβια αντοχή των ποδοσφαιριστών.

  • Άσκηση 1 


 


Χωρίζουμε την ομάδα σε 4 group, έτσι ώστε να υπάρχει πάντοτε αριθμητική υπεροχή όπως π.χ. 6Χ5
Ο χώρος στον οποίο εκτελείται η άσκηση είναι διαστάσεων 50Χ50 μ δηλ. το μισό γήπεδο. Και οι δύο αντίπαλες ομάδες δουλεύουν, το ένα 6Χ5 στο ένα μισό του γηπέδου και το άλλο 6Χ5 στο άλλο μισό.
Η ομάδα που έχει αριθμητικό μειονέκτημα κυκλοφορεί την μπάλα ελεύθερα και με το σφύριγμα του προπονητή η ομάδα με την αριθμητική υπεροχή κάνει pressing ντουμπλάροντας το μαρκάρισμα στον αντίπαλο κάτοχο της μπάλας και οι υπόλοιποι κόβουν (μαρκάρουν) τις πρώτες πάσες του αντιπάλου. Εφ’ όσον αυτό γίνει σωστά η μπάλα επιστρέφεται στην ομάδα με τους λιγότερους παίκτες και η άσκηση συνεχίζεται.
Ο χρόνος της άσκησης είναι 10΄ και οι επαναλήψεις 3 set.
Επιβάλλεται ο ρυθμός να είναι σχετικά αργός. Αρχικά η άσκηση πρέπει να έχει χαρακτήρα προσανατολισμού έτσι ώστε να γίνονται σωστά οι κινήσεις και στην συνέχεια και αφού βλέπουμε ότι αυτό που ζητάμε έχει γίνει κατανοητό από τους παίκτες, ανεβάζουμε και τον ρυθμό της άσκησης.      
Μετά το τέλος είναι σκόπιμο οι ποδοσφαιριστές να τρέξουν 10΄ αποθεραπευτικά και να κάνουν πολύ καλές διατάσεις

  • Άσκηση 2
Τον προσανατολισμό που δώσαμε στους παίκτες για το pressing, στην προηγούμενη άσκηση, τώρα θα προσπαθήσουμε να τον βάλουμε στο γήπεδο στον κανονικό χώρο, εκεί δηλ. όπου θα ζητήσουμε να γίνεται το pressing σε πρώτο χρόνο. Θα πρέπει όμως να έχουμε αποφασίσει το σύστημα το οποίο θα ακολουθήσει η ομάδα, για να έχουμε και τις αντίστοιχες τοποθετήσεις των παικτών.
Θα πρέπει να γνωρίζουμε όμως, ότι οι βασικές αρχές που διέπουν το pressing, είναι οι ίδιες για οποιοδήποτε σύστημα και αν ακολουθήσουμε. Πρέπει όμως να τοποθετήσουμε τους παίκτες στις θέσεις τους γιατί έτσι θα αποκτήσουν γρηγορότερα τον συγχρονισμό τους και τους αυτοματισμούς τους.


Χωρίζουμε την ομάδα σε μέσο-αμυντικούς (με τα άσπρα) και σε μέσο-επιθετικούς (με τα μπλε). Αφήνουμε τους μέσο-αμυντικούς να κυκλοφορούν την μπάλα κυκλικά, δουλεύοντας σε δεύτερο χρόνο αρχικά, και τους μέσο-επιθετικούς να κάνουν pressing με ντουμπλάρισμα στο μαρκάρισμα του αντιπάλου μπάκ (το ντουμπλάρισμα γίνεται μόνο στην άκρη) και οι υπόλοιποι να κόψουν τις πρώτες πάσες, δηλ. ο Μ3 κόβει την πίσω πάσα, ο Μ1 με τον Μ2 ντουμπλάρουν τον Α1, ο Μ5  γίνεται λίμπερο σε αυτούς που ντουμπλάρουν τον αντίπαλο κάτοχο της μπάλας, ο Μ4 μαρκάρει την πρώτη επικίνδυνη πάσα προς το εσωτερικό του γηπέδου , ο Μ6 κάνει διαγώνια κάλυψη και ο Μ7 κινείται προς τα μπρος περιμένοντας κάποια πιθανή κίνηση από τα αντίπαλα χαφ.
Η διάρκεια της άσκησης γίνεται σε 10λεπτα. Εκτός από το πρώτο 10λεπτο που η άσκηση γίνεται σε αργό ρυθμό και έχει χαρακτήρα προσανατολισμού, ακολουθούν άλλα τρία 10λεπτα, όπου ο ρυθμός της άσκησης γίνεται σε συνθήκες αγώνος.

Μετά το τέλος της άσκησης γίνεται αποθεραπεία με 15΄διατάσεις και χαλαρό τρέξιμο.

  • Άσκηση 3

Σε χώρο 67Χ50 μ. παίζουμε 6+2 εναντίον 6+2 με την συμμετοχή ενός μπαλαντέρ δηλ. μέσα στον χώρο των 67Χ50 μ. παίζουν δύο ομάδες 6Χ6 σε man to man. Η ομάδα που είναι κάτοχος της μπάλας έχει την βοήθεια δύο παικτών + τον μπαλαντέρ, άρα παίζουμε 9Χ6. Οι βοηθητικοί παίκτες κάθε φορά που καταφέρνουν να αλλάξουν πάσα με κάποιον συμπαίκτη τους που βρίσκεται σε man to man παίρνουν την θέση τους. Το μπαλαντέρ δεν μαρκάρεται και δεν μπορεί να αλλάζει πάσες με τους βοηθητικούς παίκτες.
Χρόνος άσκησης : 6Χ5΄

Φυσικά εδώ πρέπει να επισημάνουμε πως οι ασκήσεις αυτές αφορούν διαφορετικές προπονητικές μονάδες. Το pressing επειδή είπαμε ότι είναι πολύ δύσκολο θα πρέπει να το δουλεύουμε στο πιο μεγάλο μέρος της ποδοσφαιρικής χρονιάς και απαιτείται μεγάλη προσπάθεια, για να δούμε τα αποτελέσματά του, που όμως είναι εντυπωσιακά μέσα στο παιχνίδι μας .

Καλή επιτυχία.